LA RÀBIA: gestionant emocions “difícils”

La ràbia és una de les emocions per les quals els pares busquem més solucions, esperant una fórmula que ens porti tranquil·litat a casa.

Però a vegades ens oblidem que, com totes les emocions, té la seva funció i es necessària. La ràbia ens protegeix i ens ajuda a posar límits, a defendre’ns d’allò que ens fa mal. I quan som infants, la transitem per a definir qui som. Necessitem diferenciar-nos dels pares i utilitzem els recursos que tenim, com ara la confrontació.

Llavors, què fem amb la ràbia?

Aprendre i aprofitar-ho per a créixer i ser millors persones, millors pares i mares (ep! Sense pressió, que ja som els millors pares i mares per als nostres fills).

Però es cert que si esteu llegint això es perquè voleu gestionar-la millor. Així que podem començar posant consciència en com la vivim:

Què em passa quan s’enfada el meu fill/filla?

Com reacciono davant la seva ràbia?

Mantinc la calma quan s’enfada el meu fill/a? O em desperta alguna emoció?

Sempre reacciono igual? De què depèn?

Es important donar espai a l’enfado per a que surti i reconèixer-lo per a que es pugui expressar amb llibertat. Tant en nosaltres com en els nostres fills. I si, sobretot en nosaltres.

Què em passa quan m’enfado?

Com reacciono? Com em sento?

Els nostres fills aprendran a gestionar la ràbia observant com ho fem nosaltres. Ja els podem portar als millors tallers de gestió d’emocions, que ells ens imitaran a nosaltres, que som els seus referents. Pressió? No. Motivació! Motivació per aprendre a viure millor!

Així doncs el millor que podem fer es observar-nos i veure si podem gestionar millor la nostra pròpia ràbia, tant quan ens relacionem amb ells com en la resta d’àmbits de la nostra vida. Potser buscarem una altra fórmula. N’hi ha, però no tots compartim la mateixa. Així que de nou cal observar-nos i preguntar-nos.

Què necessito quan estic enfadat/da? Que m’ajuda?

La resposta ens dona pistes sobre què podem fer per aprendre a gestionar-la millor. Potser cridar? Respirar? Marxar? Què és el que ens va millor? Si podem ens ho donem. Sinó (a vegades ens enfadem en un lloc on no volem cridar per exemple) busquem una altra opció que si podem fer. I practicant un cop i un altre i un altre… anem descobrint que cada cop és més senzill gestionar l’emoció.

I ara, tal com hem fet amb nosaltres també ens ho preguntem sobre els nostres fills:

Què necessita quan s’enfada? Què el/a pot ajudar?

Què puc fer jo ara per ajudar-lo a gestionar l’emoció que sent?

Podem actuar de maneres diverses davant les emocions dels nostres fills/es per ajudar-los. A alguns nens els hi va bé el contacte físic, altres necessiten que estiguis aprop però sense tocar-los, o que simplement els ajudis a posar paraules a allò que els hi passa. Les millors opcions seran les que li funcionin millor al nostre infant. Des de la calma podem explorar maneres fins a trobar la que l’ajuda en cada situació i moment.

Quan puguis, t’invito a que seguis una estona i responguis a totes aquestes preguntes amb calma. Visualitza situacions reals que has viscut recentment i observa-les. Ves apuntant les respostes. I quan acabis subratlla allò que consideres més important. Així tens una guia per a seguir posant consciència en la teva relació amb la ràbia.

Si necessites ajuda, demana-la. Si necessites descansar, busca temps. Si necessites respirar, omple els teus pulmons. Busca què necessites i troba la manera com t’ho pots donar.

I sobretot relaxa’t.  Recorda que ho estàs fent el millor que pots i saps. I aquesta no només és la millor manera, sinó que també és l’única manera que ho pots fer.

Feliç viatge!

Hedy Kramer

 

Imatge de portada: Scream and Shout, by Flickr user mdanys