637 436 669 (Anna) - 676 735 030 (Sònia) info@retrobat.cat
Tornada a l'escola Retroba't

La tornada a l’escola (i l’ambivalència emocional)

Creixement Personal, Educació Emocional per a nens/es

El concepte ambivalència emocional es defineix com “un estat de tenir simultàniament  sentiments diferents cap a una persona  o objecte. Escrit d’una altra manera, l’ambivalència és l’experiència de tenir pensaments i / o emocions de les dues valències positiva i negativa cap a algú o alguna cosa” (viquipèdia).

En determinats moments de l’any o de la vida l’ambivalència emocional irromp  amb força en la nostra vida, i segons la situació a la que afecti o segons el nostre moment evolutiu i la nostra experiència ens pot afectar més o menys i la podem gestionar millor o pitjor. Val a dir que si la situació no requereix prendre una decisió, l’ambivalència ens genera menys incomoditat.

La rutina o la tornada a aquesta és una de les situacions que sovint ens genera aquests sentiments contradictoris: després de tants dies de vacances ens costa molt imaginar-nos tornant a la rutina i despertant-nos aviat,   corrent per arribar a temps a l’escola, a la feina, fer front a jornades inacabables, … Però no tot són coses dolentes, oi? Tot això també  ens permet retrobar amb els nostres companys, tornar al nostre dia a dia, i reprendre un horari més regular; coses que necessitem per al nostre equilibri personal.

 Doncs als nens també viuen aquest desgavell d’emocions trobades quan pensen en la tornada a l’escola:  evidentment, tenen ganes de retrobar-se amb les amics i d’aprendre coses noves però també es preocupen per quin mestre tindran, la dificultat del nou curs o simplement els entristeix deixar enrere un estiu espectacular.

El reconeixement conscient de l’ambivalència emocional és un èxit difícil per als nens i es triga bastant en aconseguir-lo. Així, tot i que es pot observar l’expressió de emocions contradictòries en nens de fins i tot un any d’edat, el reconeixement explícit d’aquesta ambivalència no sol produir-se abans dels 7-8 anys. (anteriorment els nens primer neguen la possibilitat de sentiments o emocions contradictòries i en una segona fase les seqüencíen, és a dir si un amic em fa una mala passada primer m’enfado i després em poso trist).

Evidentment, admetre la coexistència d’emocions contradictòries forma part dels avenços que tenen lloc en el camp de la comprensió emocional, i, per tant, està relacionat amb dues fonts d’influència. D’una banda, dels progressos que van tenint lloc en l’àmbit cognitiu i per una altra,  de l’experiència social que esdevé necessària per a la comprensió de l’ambivalència emocional, ja que  el context social és l’encarregat de proporcionar al nen l’oportunitat d’experimentar les diverses emocions,i d’ observar aquestes emocions en els altres. En la mesura que els adults, en el context de les interaccions diàries, ajudem al nen a interpretar diferents estats emocionals i a conèixer les seves causes, estarem promovent nous avenços en el desenvolupament de la comprensió emocional.

Però com podem ajudar els nostres fills a entendre, expressar i acceptar aquesta ambivalència emocional en el cas de la tornada a l’escola?

– En primer lloc relaxem-nos els adults.  Molt sovint la tornada a l’escola coincideix temporalment en la tornada a la nostra activitat laboral, per tant pot ser que nosaltres també ens estiguem adaptat als canvis. Siguem-ne conscients i rebaixem el nostre nivell d’exigència tant cap a nosaltres mateixos com cap als nostres fills. Si no aconseguim tenir una rutina en una setmana ho aconseguirem en dues i no passa res!

–  Deixem, o millor dit,  fem que les emocions flueixin. Hi haurà moments en que els nens -i nosaltres- es mostraran irritables, enfadats, tristos, espantats… Deixa que visqui expressi aquestes emocions, valida-les i normalitza-les només així passaran i seran substituïdes per altres més positives.

– Si es possible mantinguem algunes activitats pròpies de l’estiu -el clima  i la llum del dia encara ho permeten- com anar a algun  parc, jugar a la sortida de l’escola o fins i tot anar a la piscina. Que la tornada a l’escola no suposi un trencament brusc amb l’activitat anterior  sinó un procés cap una nova organització.

– I evidentment, estigueu atents i apliqueu tot allò que se us acudeixi i us sembli que facilitarà aquest procés de canvi  ja que vosaltres sou els qui millor coneixeu el vostre fill o la vostra filla.

Que tingueu una bona tornada a l’escola!!!!

 

 

Subscriu-te al nostre butlletí de notícies

T'agradaria rebre informació sobre els nostres serveis i activitats?

"*" indicates required fields

0
    0
    La teva cistella
    La teva cistella està buidaTornar a la botiga